Jahodový džem.

Začátkem roku 2018 nás oslovila paní Jana, která vyrábí pod značkou Vesnické dobroty domácí džemy a omáčky. Potřebovala fotografie svých produktů na e-shop, sociální sítě, pro propagaci. Tato nabídka mi „padla hned do oka“, protože se na fotografování menších produktů a detailů specializuji. Jakou fototechniku jsem použila a na co si dát při focení jídla pozor? Zjistěte více v článku.

Kolega MaK. častěji fotí větší objekty, interiéry nebo světelně složitější scény. Food foto přenechává raději mě, my ženy umíme scénu lépe hezky nazdobit.

Je lepší přirozené světlo nebo studiová světla?

Když jsem s fotografováním jídla začínala, využívala jsem přirozené denní světlo. Fotila jsem venku při zatažené obloze nebo doma u francouzského okna s difuzérem a odraznou deskou.

Nevýhodou focení jídla v přirozeném světle je to, že je fotograf závislý na počasí a i při zatažené obloze se mohou světelné podmínky rychle měnit. Navíc je potřeba fotografovat za světla, což bývá problém v zimě, protože se brzy stmívá.

Nyní na fotografování malých produktů používáme trvalá studiová světla v našem ateliéru. Tak si můžeme vytvořit stálé světelné podmínky podle svých představ, v jakékoli denní době a v teple domova.

Další výhodou fotografování se studiovými světly je to, že stejně komponovanou a nasvícenou fotografii je možné vytvořit kdykoliv později.

Trvalá světla Daylight

Pracujeme s dvěma daylighty – softboxy typu oktagon o průměru 85 cm se 4 úspornými spirálovými výbojkami o výkonu 125 W. Jedna taková 125W výbojka je zhruba ekvivalentem klasické 600W žárovky s wolframovým vláknem. Výbojky mají teplotu chromatičnosti 5500 K, tedy podobně jako klasické denní světlo i fotografické blesky.

Díky poměrně velkému výkonu jsou tyto typy použitelné i na méně dynamické portréty.

Stálá světla jsou dobrou volbou, protože při práci s nimi například v režimu fotoaparátu LiveView je hned vidět výsledek a cenově jsou dostupnější než sada systémových blesků nebo velká studiová záblesková světla.

Nevýhodou je větší spotřeba energie než blesky, nutnost elektrické přípojky a menší výkon než studiová záblesková světla. Avšak záleží, pro jaký účel se trvalá světla používají.

Za tmy, při zapnutí obou trvalých světel na plný výkon vychází expoziční hodnoty zhruba takto: ISO 200, clona f/8, expoziční čas 1/60 s pro fotografie z vrchu a ISO 100, clona f/2,8, expoziční čas1/250.

V některých případech, třeba při fotografování nápojů, používám před softboxem ještě velkou difuzní desku nebo speciální difuzní fólii pro větší rozptýlení světla.

Backstage z fotografování džemů a omáček.

Chcete si doma vyfotit jídlo? Pár tipů, na co si dát při fotografování džemů i jídla obecně pozor

  • Nádobí a příbory pořádně vyleštěte. Všechno je na nich vidět.

  • Pozor na drobky, třeba od pečiva. Odstraňte je. Drobné nečistoty na misce nebo talíři odstraňte pinzetou nebo vatovou tyčinkou.

  • Dejte si záležet na výběru surovin. Ovoce a zelenina musí být pěkné na pohled. Pro svěží vzhled je postříkejte vodou v lahvičce s rozprašovačem. Místo vody můžete použít glycerin, vydrží na ovoci a zelenině, oproti vodě, mnohem déle. Ale pak už je nemůžete sníst, protože glycerin má projímavé účinky.

  • Při aranžování jednotlivých surovin se soustřeďte na to, aby byly mezi jednotlivými prvky trošku odstupy, mezery. Pokud můžete, vyhněte se jejich překrývání, ale je to individuální, záleží na scéně. Dejte na svůj fotografický cit.

  • Prázdný zbytek scény posypte kořením, mořskou solí nebo bylinkami.

  • Použijte polarizační filtr, jinak se džem bude lesknout. Polarizák však „spolkne“ trošku světla, asi 2/3 EV, záleží na typu.

  • Pro přesné vyvážení bílé barvy použijte 18% neutrální šedou tabulku. V programu na úpravu fotografií vyvážení bílé barvy dolaďte, v Adobe Lightroom k tomu slouží kapátko.

  • Při fotografování shora dejte pozor na přesný úhel záběru – buďte s fotoaparátem přímo nad scénou. Jinak se vám budou sklenice a talíře nepřirozeně kácet. To samé se stane, pokud použijete moc širokoúhlý objektiv – objekty budou zdeformované. Ideální bývá ohnisková vzdálenost nad 50 mm (pozor na crop faktor).

Časem třeba sestavím podrobnější návod, jak dobře fotit domácí dobroty.

Prohlédněte si níže pár fotografií z focení džemů a omáček pro Vesnické dobroty. Další fotografie v rámci této zakázky budeme průběžně doplňovat. Fotíme totiž dle dostupného ovoce.

Dobré světlo a dobrou chuť!

Vyrábíte, tvoříte, podnikáte? Vyfotíme vám to. Pište na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

PS: Janiny džemy a omáčky Vesnické dobroty jsou úžasné. Doporučuji ochutnat.

Snídaně s meruňkovým džemem – Produktová fotografie Piny.cz.

Snídaně s džemem z červeného rybízu – Fotografie produktů Piny.cz.

Jahodový džem s bagetkou – Produktová fotografie Piny.cz.

Rajčatová omáčka – Fotografie produktů Piny.cz.

Hruškové chutney – Fotografie produktů Piny.cz.

Hruškové chutney s bílým vínem – Fotografie produktů Piny.cz.

 

Lenka Dolečková
Author: Lenka DolečkováWebsite: www.piny.cz
Fotografka, lektorka a blogerka i na Fotocesta.cz
Už řadu let se zajímám o svět barevných obrázků. Fotím, píšu ebooky, články na blog. Na fotokurzech učím druhé, jak fotit. A tohle všechno mě moc baví.