Ukotveno.

Budete-li mít drahý fotoaparát a na něm kvalitní objektiv, který „kreslí“ obraz ostrý jako břitva, bude technická kvalita fotografií parádní. Ale pokud na objektiv našroubujete levný nekvalitní filtr, kvalita celé sestavy jde do háje. Přečtěte si, co všechno ovlivňuje kvalitu výsledné fotografie.

Na fotokurzy pro začátečníky k nám občas dorazí studenti, kteří mají ve foto výbavě dost drahý fotoaparát, k němu pár špičkových objektivů, řádově vše třeba za 100 000 korun.

Ale někde se dočetli, že je dobré mít na objektivu UV-filtr. Permanentně, prý jako ochranu objektivu. Protože už však v prasátku žádné peníze nezbyly, pořídili si to nejlevnější „úvéčko“, které bylo v obchodě k mání. Vždyť je to přeci jen nějaké sklíčko. A s tím sklíčkem teď fotografují všechny snímky.

Jaký je výsledek? Asi jako když se díváte přes roky nemyté okno. Optický výstup drahého fotoaparátu a kvalitního objektivu ten levňoučký filtřík degraduje.

Na fotografiích se objevují různá prasátka, odlesky, trošku i závoj a podivný barevný nádech. Aby ne, je to přeci jen sklíčko. Jenže, jak to mají začínající fotografové vědět? I já mám ještě ze svých raných fotodob někde v šupleti UV filtr.

Cílem tohoto článku je upozornit na jednoduché pravidlo:

Výsledná fotografie je kvalitní jen tak, jak kvalitní je nejslabší článek celé sestavy.

Co to znamená? Vysvětlím formou srozumitelnějšího přirovnání:

Řetěz je pevný jen tak, jak pevný je jeho nejslabší článek.

Kapišto? Aby to bylo úplně jasné, uvedu pár konkrétních příkladů.

  • Kvalitní fotoaparát + kvalitní objektiv + nasazený nekvalitní filtr = degradace kvality fotografie.
  • Kvalitní fotoaparát + nekvalitní objektiv = degradace kvality fotografie.
  • Kvalitní objektiv + nastavení extrémně vysoké citlivosti ISO na fotoaparátu = degradace kvality fotografie.
  • Kvalitní rychlý fotoaparát + pomalá paměťová karta = snížení maximální rychlosti ukládání snímků.
  • Kvalitní fototechnika + kvalitní scéna + nekvalitní stativ = degradace kvality fotografie.

Funguje to i opačně – předimenzování je zbytečné

Obdobně to celé funguje i opačně. Pokud máte levný fotoaparát + levný, méně kvalitní objektiv, a k němu si pořídíte polarizační filtr s několika anti-reflexními vrstvami za 5000 Kč, jsou to vyhozené peníze. V takovém případě došlo k předimenzování kvality fotopříslušenství.

Jak postupovat při výběru techniky?

Dnešní fotoaparáty už bývají vybavené dobře, mívají kvalitní snímač, velký rozsah citlivostí ISO, mnoho různých nastavení. Ať si koupíte skoro jakoukoliv novou zrcadlovku na trhu, bude fotit docela dobře.

Doporučuji si proto nejdříve vybrat kvalitní, světelný objektiv. Záleží však na tom, co chcete fotografovat, jakým žánrem se zabývat.

Cena objektivů se zpravidla snižuje mnohem pomaleji než cena těl fotoaparátů. Pokud máte kvalitní objektiv, můžete s ním fotit mnoho let. Kdežto tělo zrcadlovky v pohodě klidně každé dva roky obměníte.

Když jsem kdysi hodně fotil hudební festivaly, investoval jsem dost peněz do nákupu kvalitních profi full-framových objektivů, i když jsem tehdy žádný fotoaparát se snímačem velikosti full-frame neměl. A nemám jej zatím dodnes. Na trhu se objevily bezzrcadlovky a další možnosti, čím tvořit.

Ale ty objektivy dodnes mám a používám je. Vyfotil jsem s nimi mnoho fotografických projektů a zakázek. Už si na sebe dávno vydělaly.

Za nějakých 10 let, od doby koupě, se jejich cena na trhu skoro vůbec nesnížila. Dokonce mi připadá, že jsou dnes profi objektivy snad ještě dražší než tehdy.

To se však nedá říci o tělech mých starých zrcadlovek. Výrobci uvádějí na trh stále nové modely, cena těch starších padá docela rychle. Kdybych ty své chtěl prodat, dostanu za ně asi tak 1/10 nákupní ceny.

Na kvalitní objektiv kvalitní filtry

Když už zaplatíte pár desítek tisíc za kvalitní objektivy, pořiďte si k nim také kvalitní filtr. UV filtr nepotřebujete, stačí polarizační, případně neutrální šedý.
Kvalitní „polarizák“ na objektiv s průměrem závitu 77 mm stojí okolo 5000 korun, i více.

Do rychlé zrcadlovky rychlou kartu

Něco obdobného platí u nákupu paměťových karet. Jestliže máte drahý, rychlý fotoaparát a chcete s ním natáčet i video ve vysokém rozlišení, pak potřebujete pořádně rychlou paměťovou kartu.

Těžká foto výbava na bytelný stativ

No a když máte drahý, těžký fotoaparát, na něm těžký, hodně světelný objektiv, tak potřebujete dostatečně stabilní stativ, kterému se pod hmotností celé foto sestavy nezlomí nožičky.

Drahou výbavu do pořádné fotobrašny

Drahá, objemná technika si žádá pořádnou, pevnou fotobrašnu či batoh. Přece to všechno nenahážete do igelitky s logem supermarketu.

Foto editor, blesky

Hodit se vám bude také pořádný foto editor, časem možná i nějaké blesky. A takto bychom mohli pokračovat, až budete úplně na mizině.

Všechno je to k ničemu, jestliže…

Kvalitu celé té drahé fotografické sestavy však spojuje ještě jeden důležitý článek. Je-li ten článek nejslabším v celé sestavě, vaše peníze odletěly do nebíčka. Nákup toho všeho pak moc nedává smysl. Alespoň zatím.

Co je tím poslední, zato nejdůležitějším článkem? Vy – fotograf.

I když budete mít v ruce ten nejdražší fotoaparát, nejlepší objektiv a další vybavení, bude to prd platné, pokud s tím vším nezvládnete skvěle pracovat, správně nastavovat expozici, dobře komponovat a nad fotografií trochu přemýšlet.

Zavřete své ego na chvilku do skříně a mrkněte se na svoji tvorbu. Jak ji vnímáte? Pokud cítíte, že tím nejslabším článkem v celé foto sestavě jste asi vy, tak je vám drahá foto výbava zatím tak trochu k ničemu.

Dá se to zlepšit!

Stejně tak, jako můžete vylepšovat a stále dokupovat své fotografické vybavení, můžete vylepšovat i své znalosti a dovednosti.

Třeba na některém z fotokurzů pro začínající i pokročilé fotografy.

Dobré světlo!