Někdy jsou při fotografování situace, kdy potřebuješ mít na fotce vše ostré od popředí až do nekonečna, ale ani při nastavení té největší clony to nejde. Popředí, anebo pozadí, je neostré. Přečti si, co s tím, vyzkoušej v praxi a měj fotky ostré jako břitva od popředí až na pozadí.

V předchozích dílech seriálu na téma hloubka ostrosti jsem rozebral, co je DOF, jak na fotografii rozmazat pozadí, jakým postupem na fotce rozmazat i popředí scény a proč to vlastně dělat.

Ve čtvrtém díle popíšu, jak naopak docílit, aby bylo na fotografii ostré popředí, střed scény i pozadí, a to i v případě, kdy ti nepomůže ani nastavení té největší clony, kterou tvůj fotoaparát či objektiv nastavit umožňuje. Podívej se krátký návod a pak to hned vyzkoušej v praxi.

Kdy se velká hloubka ostrosti, neboli DOF, používá?

  • Při fotografování krajiny, když chceš mít třeba ostrou květinu v popředí, skálu uprostřed scény, ale i kopce na horizontu v pozadí.

  • Pokud fotografuješ architekturu – díky velké hloubce ostrosti budou všechny linie zaostřené.

  • Během fotografování makro snímků.

  • Pro maximálně ostré produktové fotografie.

Skupina f/64 – Group f/64

V roce 1932 založilo 10 fotografů v Kalifornii skupinu f/64. Cílem členů bylo vytvářet maximálně ostré fotografie s použitím clony f/64. Na jejich velkoformátových kamerách taková clona nastavit šla, jenže ty ji už na svém objektivu zřejmě nenajdeš.

Současná největší clona f/22–32

Největší možná nastavitelná clona u současných běžných setových objektivů bývá f/22. Profesionální objektivy umožňují nastavit i clonu f/32, některé dokonce f/45.

A naopak mnoho kompaktů či ultrazoomů umožňují nastavit jen clonu f/11, anebo dokonce pouze f/8. To je dost malá clona a pak se zpravidla nedaří mít vždy ostrou přední, střední i zadní část scény současně.

Jak mít scénu ostrou odpředu až dozadu? Posuň DOF

Možná tvůj objektiv neumožňuje zaclonit na clonu f/32 nebo větší. Anebo třeba tak moc zaclonit nechceš či nemůžeš, protože je například málo světla na scéně. I tak máš nejméně jednu možnost, jak ostrého popředí, středu i pozadí při fotografování s menší clonou dosáhnout.

Tou možností je posun hloubky ostrosti dál od sebe. Zřejmě budeš muset ostřit manuálně, ale někdy se ti tato technika může hodit.

Proč trošku odclonit a dosáhnout ostrosti jiným způsobem než s velkou clonou?

I když je světla dostatek a můžeš si dovolit nastavit velké clonové číslo, i v takových případech je dobré trochu odclonit. Mnoho fotografů i testerů fototechniky uvádí, že při maximálním odclonění (nejmenší clona), ale i při maximální zaclonění (největší clona), mívají méně kvalitní objektivy horší optické vlastnosti.

Podle mě je to subjektivní a individuální – záleží na použitém objektivu. Doporučuji si optické vlastnosti u své techniky otestovat osobně a výsledky při fotografování s nejmenší, střední i největší clonou porovnat. Nicméně když budeš potřebovat trošku odclonit, pak se ti technika posunu DOF bude také hodit.

Jak postupovat, aby byla fotografie ostrá odpředu až dozadu?

Nejlepší bude, když použiješ plně manuální režim M. Fotoaparát pak bude dělat přesně to, co si nastavíš.

1) Nastav větší citlivost ISO 400 či vyšší (podle světelných podmínek na scéně) – díky vyšší citlivosti snímače můžeš nastavit kratší expoziční čas. Předejdeš tak pohybové neostrosti a rozmazaným fotografiím.

2) Nastav skoro největší clonové číslo, které tvůj objektiv umožňuje – zvol třeba f/18, pokud je u tvého objektivu největší f/22. Chceš-li, nastav úplně největší clonové číslo, třeba f/22. Pak ale hrozí degradace kvality.

3) Najdi si blízký předmět, od kterého chceš mít scénu ostrou až dozadu. Může to být třeba květina, za níž je na scéně vzdálené pozadí, například hory či panorama města.

Nejprve vyzkoušej klasický postup

5) Zaostři na objekt v popředí, vyfoť. Fotografuješ-li zrcadlovkou, zřejmě ti nastavení ani velkého clonového čísla f/18 k dosažení ostrosti na celé scéně nestačí. Máš sice ostrý objekt v popředí, ale vzdálené pozadí je už neostré. To je ideální případ pro vyzkoušení posunu hloubky ostrosti (DOF).

6) Autofocus přepni do manuálního zaostřování – u zrcadlovky přepínačem na objektivu, u kompaktu v menu fotoaparátu.

7) Zaostři nejprve na objekt v popředí, a pak rovinu zaostření posuň kousek za ni. Nejprve zaostři na květinu či něco jiného v popředí. Ale ještě, než zmáčkneš spoušť, posuň rovinu zaostření za květinu či jiný objekt v popředí.

Lépe to jde s objektivem, který má stupnici vzdálenosti roviny zaostření. Některé bezzrcadlovky a kompakty při manuální ostření zobrazují stupnici vzdálenosti zaostření přímo v hledáčku.

8) Vyzkoušej více poloh posunu hloubky ostrosti. Pokud je nejbližší objekt 1,5 metru daleko, vyzkoušej zaostřit na 2 metry, potom na 3 metry, na 4 metry, na 5 metrů a dále.

V hledáčku bude možná květina či objekt v popředí vypadat rozmazaně, ale voilà! Na výsledném snímku bude květina stále zaostřená. Navíc bude zaostřené i pozadí na scéně. Povedlo se? Gratuluji k prvnímu posunu DOF!

Co se stalo?

Jak už víš z 1. dílu seriálu o hloubce ostrosti, hloubka ostrosti označuje pole na snímku, ve kterém jsou fotografované objekty nebo osoby ostré. Mimo toto pole jsou objekty či osoby rozmazané, neostré. Hloubka ostrosti se zvyšuje s použitím většího clonového čísla.

Mnohdy však nestačí ani použití největšího clonového čísla f/22 či jiného, kterým tvůj objektiv disponuje. V takovém případě máš sice objekt v popředí zaostřený, ale vzdálené pozadí je už rozmazané, neostré.

Důležité je vědět, že hloubka ostrosti začíná už před rovinou zaostření, tedy před objektem, který je k tobě nejblíž a který chceš mít na fotografii zaostřený.

Pokud zaostřuješ na objekt vzdálený od tebe 2 metry, tak cokoliv na snímku, co je od tebe 1,5 metru a dále, až na konec pole hloubky ostrosti (DOF), bude ostré. Vzdálenost uvádím jen jako příklad, záleží na použitém objektivu i nastavené cloně.

Pokud tedy zaostříš na objekt vzdálený od tebe 2 metry, a potom rovinu zaostření posuneš třeba na 3 metry, tak v popředí objekt bude stále ostrý. Bude sice už na hraně pole hloubky ostrosti, ale to stačí k tomu, aby zůstal ostrý. Všechno před objektem v popředí bude sice už neostré, avšak to ti je fuk, protože tam nic zaostřené být nemusí.

Díky posunutí DOF dostaneš do pole hloubky ostrosti i vzdálené pozadí. To je celé kouzlo. Chce to trochu cviku. Je lepší udělat více snímků s různým nastavením roviny zaostření, protože na malém displeji fotoaparátu je špatně vidět zda už je pozadí ostré nebo ne.

Omrkni ukázku posunu roviny zaostření

Při nastavené cloně f/18 jsem na scéně nejprve zaostřil na traviny v popředí, které ode mě byly asi 1,5 metru. Pozadí bylo však neostré. Postupně jsem rovinu zaostřování posunoval na 2 metry, 3 m, 5 m, cca 10 metrů, až na nekonečno.

Jako ideální se jeví nastavení zaostření na 3 až 4 metry. Popředí je stále ostré, ale už je ostrý i kostel na pozadí. Při zaostření na 5 a více metrů je už popředí mimo hloubku ostrosti. Když na foto koláž klikneš, otevře se ti v novém okně ve větším rozlišení.

Ukázka posunu hloubky ostrosti (DOF).

Dá se posun DOF spočítat?

Ano, dá. Je to však už trošku vyšší foto matematika. Mohou ti k tomu pomoci aplikace v mobilním telefonu, představím je v příštím díle seriálu o hloubce ostrosti.

Co když se posun DOF nedaří?

  • Jestliže je květina v popředí neostrá, tak byl posun roviny zaostření už příliš velký. Zaostři znovu na květinu a pak zaostři jen malý kousek za ni.

  • Je-li květina v popředí ostrá, ale pozadí neostré, tak byl posun roviny zaostření moc malý, anebo se ti omylem povedlo rovinu zaostření posunout opačně, směrem k sobě. Zaostři znovu na květinu a pak zaostři o větší kousek za ni.

  • Pokud je neostrá květina v popředí i neostré pozadí, pak děláš buď něco chybně – opakuj celý postup znovu – anebo ti tato technika k zaostření celé scény nestačí. V takovém případě od květiny či objektu v popředí více odstup a vyzkoušej to znovu. Mělo by to fungovat.

Máš dotaz? Polož jej ve Fotoradně. Budu-li znát odpověď, poradím, případně poradí někdo jiný.

MaK.
Author: MaK.Website: https://piny.cz
Fotograf, lektor & bloger
Fotím od svých pěti – kdysi na filmy, dnes digitálními bez/zrcadlovkami i mobilem – v přírodě i na ulici. O fotografování bloguji, fotografuji na zakázku a pomáhám fotit ostatním.